صفحات

۱۳۹۰/۰۳/۰۵

دین‌گریزی در لباس دین2

پسر جوانی به عمد یا سهو، تلفنی مزاحم خانواده‌ای می‌شود و مزاحمت‌های مکرر پسر جوان و نوع رفتار او در خانواده و بستگان خانواده ایجاد شک و اختلاف نموده و شک و اختلاف، باعث طلاق زوج جوانی از همدیگر به علت شک و بد‌دلی می‌شود.
خانواده پیگیر می‌شوند و خط تلفن مزاحم ردیابی و مزاحم دستگیر و به حکم دادگاه روانه زندان می‌شود. پس از چندی با نوشتن نامه‌ای به قاضی پرونده اظهار ندامت و پشیمانی نموده و درخواست تخفیف مجازات دارد که با درخواست او موافقت می‌شود مشروط بر آنکه :
«ظرف يك‌سال، يك جزء از قرآن كريم را حفظ كرده باشد» (+)
مجموعه دستگاه قضایی کشور طی سالهای اخیر نه تنها نتوانسته کمکی به کاهش میزان جرم نماید بلکه در پایین‌ترین سطح، در کاهش انگیزه‌های جرم در مجرمین بازدداشت شده نیز ناکام بوده است.
تمام تلاش دستگاه قضایی کشور طی این همه سال به جای مبارزه با «جرم» مصروف مبارزه و تنبیه و مجازات «مجرم» شده و همین نوع نگاه به جامعه، جرم و مجرم باعث تشدید میزان جرم و ناتوانی و بی علاقةگی دستگاه قضایی و قضات بی سواد آن، از ایفای نقش اصلی قضاوت و دادخواهی و ایجاد اعتماد و امنیت در بین شهروندان، شده است.
سازوکار فراگیری و ایمان‌آوری به آموزه‌های دینی در تمام مکاتب آسمانی با دقت و ضرافت خاصی طراحی و توصیه شده است. بدون تردید عدم توجه به ظرافت‌های پیچیده این قواعد و اصول، و نه تنها که عدم توجه بلکه سهل‌انگاری و برخورد خشن و همراه با جبر نسبت به آن با واکنش منفی، ایستادگی در مقابل آموزه‌های دینی روبه‌رو، و به دین‌گریزی منجر می‌شود.
قائل شدن شروطی برای تخفیف مجازات مجرمین که مناسبتی با نوع جرم آنها نداشته، نه تنها کمکی به کاهش انگیزه‌های جرم در آنها نمی‌نماید، بلکه مجرم با تلقی خشونت از‌ آن شرط برای تمام عمر از آن گریزان بوده و آن شروط به جای آنکه «جرم‌زدا» باشد ناخواسته در خدمت «جرم زایی» قرار می‌گیرد.

۱ نظر:

چنانچه صاحب آدرس اختصاصی اینترنتی(وبلاگ-سایت)هستید، از منوی کشویی «نمایه» گزینه «نام/آدرس اینترنتی» را نتخاب نمایید.
می‌توانید از برگه تماس‌بامن هم استفاده نمایید.