صفحات

۱۳۸۹/۰۹/۱۸

یادداشتی قابل توجه در مورد آلودگی هوای تهران

این نوشته در وبلاگ «آوای‌سبز» به دلیل بد قوارگی قالب وبلاگ و متاسفانه عقب ماندگی سرویس‌های وطنی ارائه دهنده وبلاگ، علیرغم ارزش شایان توجه، کمی سخت قابل خواند بود. به همین دلیل این نوشته با رعایت قواعد کپی رایت بی کم و کاست به عنوان پست مهمان اینجا منتشر می‌شود. با تشکر از آقای «وحیدنوروزی» که در شناسنامه وبلاگش خود را کارشناس ارشد محیط‌زیست و عاشق کشور ایران معرفی نموده‌اند:
این سه مطلب آخرین مطالب من در مورد آلودگی هوای تهران می باشند. لطفا حدس و گمان عجیب و غریب نزنید. خداوکیلی کسی هم به من امر نکرده که سخن نگویم . خودم دوست دارم و تصمیم گرفتم مدتی در مورد آلودگی هوا حرف نزنم. اگر هم در این چند روز مطالبی در رسانه ها دیدید همگی مربوط به مصاحبه های قبلی من می باشند. به امید هوای پاک....
مطلب اول: امروز ظهر به اتفاق دکتر رشیدی مهمان تعدادی از نماینگان مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بودیم.موضوع بحث هم آلودگی هوای تهران بود.دکتر زارع نماینده تهران جمله جالبی گفتند.ایشان محیط زیست را خطاب قرار داده و ضمن انتقاد جدی از وضعیت بوجود آمده گفتند متاسفانه این یک ماهی که هوای شهر به این وضع دچار شده است با حیثیت کشور بازی شده است.خانم لاله افتخاری هم در مورد آلودگی شدید هوا در جنوب تهران که تقریبا همیشگی است نکانی را گفتند.آقای کوثری اشاره مهمی داشتند به این نکته که طبق قانون توسعه چهارم که به اتمام رسیده است آلودگی هوای تهران باید رفع می شد که این اتفاق نیفتاده است.نمایندگان دیگر هم نکاتی را گفتند و استاندار تهران هم بیست دقیقه ای به اقدامات کمیته اضطراری آلودگی هوا اشاره کردند.بعد از مدیر کل محیط زیست تهران من به نمایندگی از شهرداری صحبت کوتاهی کردم و یادآور شدم خواسته ما فقط اجرای قانون است.حال که قوانین مصوب هم در حوزه آلودگی هوا و حمل و نقل عمومی اجرا نمی شود خواهش می کنیم یک فکر اساسی شود.پیشنهاد ابطال تمام قوانین و مصوبات مرتبط با آلودگی هوا و پیشنهاد تصویب قانون جامع کاهش آلودگی هوای کشور با ذکر بودجه،مجری، ناظر و زمان اجرا را مطرح کردم با این توضیح که در کنار این قانون جدید باید عزم ملی جزم شده و فعل خواستن هم صرف شود در غیر اینصورت ۱۵ سال دیگر هم بگذرد هیچ اتفاقی نمی افتد.(مصاحبه خانم افتخاری در مورد نتایج این جلسه را اینجا و توضیحات من به خبرگزاری شهر در مورد این جلسه را اینجا ببینید.)
مطلب دوم: همانطوری که دکتر رشیدی مدیر عامل کیفیت هوا در جلسه دوشنبه کمیته اضطراری آلودگی هوا در محل سازمان محیط زیست تاکید داشتند متاسفانه پیش بینی هواشناسی غلط از آب در آمد و سه شبه و چهارشنبه شاخص استاندارد آلاینده ها بهتر نشد که بدتر هم شد.به راستی الان چه کسی باید یقه هواشناسی رابگیرد؟ وقتی نماینده وزارت بهداشت التماس می کرد تا آخر هفته شهر را تعطیل کنیم رییس جلسه با استناد به پیش بینی هواشناسی با این کار مخالفت کرد. نماینده وزارت بهداشت بعد از جلسه به یکی از خبرگزاری ها اینگونه گفتند:
" با توجه به تداوم وضعيت آلاينده‌هاي هواي تهران، پيشنهاد وزارت بهداشت آن بود كه دو روز پاياني هفته جاري تعطيل شود اما از آنجا كه سازمان هواشناسي وضعيت جوي روزهاي آينده را مناسب و ناپايداري‌هاي جوي را پيش بيني كرد، جمع‌بندي جلسه بر آن شد كه اين ناپايداري‌هاي جوي طي روزهاي آينده سبب كاهش غلظت آلاينده‌هاي هوا شده و نيازي به اعمال تعطيلي در پايتخت نيست." متن کامل این مصاحبه را اینجا ببینید.
بیچاره دکتر رشیدی که پیش بینی آلودگی هوا را روی صفخه مانیتور لپ تاپش به من نشان می داد و فریاد می زد هوا آلوده تر خواهد شد اما در نهایت پیش بینی هواشناسی ملاک عمل قرار گرفت.
مطلب سوم: اگر اشتباه نکنم پارسال نماینده وزارت بهداشت در جلسه ای که در مجلس داشتیم آماری از مرگ و میر شهروندان در اثر آلودگی هوا را دادند ولی تاکید کردند محرمانه است و این آمار نباید منتشر شود.برای همین هم تا امروز این آمار را شخص من جایی مطرح نکرده ام.امروز دکتر ندافی از وزارت بهداشت در جلسه با نمایندگان تهران آمار مرگ و میر سالیانه شهروندان در اثر آلودگی هوا را در شهر تهران به تفکیک آلاینده بیان کردند ولی نگفتند این آمار جایی مطرح نشود و برای همین این آمار را اینجا ذکر می کنم.حداقل فوتی در اثر ذرات معلق در سال در تهران ۲۶۵۸ نفر، منوکسید کربن۱۵ نفر، ازون ۷۲ نفر و دی اکسید گوگرد ۸۹۶ نفر می باشد.
بعدا اضافه شد:
۱- امروز در سایت گوگل متوجه شدم جناب دکتر ندافی حدود ۱۰ روز پیش این آمار را به خبرگزاری فارس و به تبع آن سایر رسانه ها منتقل نموده اند.در نتیجه آمار بالا عملا جدید محسوب نمی شود.(اینجا را ببینید)
۲-ظاهرا در سایت تابناک، عزیزی وجود دارد که به من خیلی لطف دارند.فکر نمی کردم این پست اخیر را هم کار کنند.حدود یکساعت پیش از جلسه فصلی مدیران شهرداری و بازدید از دو مرکز معاینه فنی بیهقی و سراج به دفتر کارم آمدم و با کمال تعجب متوجه شدم ابن مطلب در سایت تابناک کار شده است.تعدادی زیادی از سایتها و پایگاههای خبری هم از روی تابناک برداشت نموده اند.مطلب تابناک را اینجا و اینجا ببینید.چند نمونه از خبر سایر سایتها را اینجا،اینجا،اینجا،اینجا و اینجا ببینید.
۳-خواندن مطلب چه کسی ایده آب پاشی تهران را داد؟ را از دست ندهید.

۱ نظر:

  1. سلام
    هوای تهران اگر جدیدا آلوده و کدر گشته
    بدانیم از دل هایی که چند سالیست سیاه و خاک گرفته اند
    چون قرآنی که تنها شب عید کسی بی آنکه نگاهش کند دستمالی بر جلدش می کشد
    (بدون شرح-بدون ربط-امید)

    پاسخحذف

چنانچه صاحب آدرس اختصاصی اینترنتی(وبلاگ-سایت)هستید، از منوی کشویی «نمایه» گزینه «نام/آدرس اینترنتی» را نتخاب نمایید.
می‌توانید از برگه تماس‌بامن هم استفاده نمایید.