صفحات

۱۳۸۸/۱۰/۱۹

دو نيمه دادكان و روزنامه « بهار »

روزنامه « بهار » دوباره آمد . واين خبر خوبي بود. روز چهارشنبه شماره پنجم اين روزنامه منتشر شد و من براي تبرك و تيمن يك شمار ه از آن را خريدم. شايسته تقدير است انتخاب نويسندگاني كه حرمت « قلم » و قداست « كلمه » را مي شناسند و نگاه شان ، حد اقل در همين تك شماره اي كه من خواندم ، نگاهي دقيق و به دور از قضاوتهاي سطحي و شتابزده است. در ستون اصلي اين شماره نوشته اي ارزشمند بود به قلم «هيوا يوسفي ».ارزشمند و ذي قيمتي بودن اطلاعات و نگاه نويسند باعث شد تا آنرا با كمي دخل و تصرف و حذف اينجا منعكس نمايم.
«دو نيمه دادكان»
.......
« دادكان » در سال 1381 فدراسيون فوتبال را در شرايطي از « محسن صفايي فراهاني » تحويل گرفت كه پس از انقلاب براي اولين بار اين مجموعه داراي نظم و برنامه ريزي شده بود.براي اولين بار كميته هاي مختلف با وظايف مشخص در فدراسيون تعريف شده بودند.
با وجودكارشكني هاي زياد و مخالفتهاي سرسختانه، ليگ برتر فوتبال ايران در فضايي پر از ترديد با آيين نامه اي مشخص كارش را آغاز كرده بود.
باشگاهها كه معروف ترين و پر طرفدارترين شان هم پيش از آن تاريخ، چيزي جز 20بازيكن، چند مربي و يك مدير نبودند، بر اساس آيين نامه ليگ موظف شده بودندكه با سرعت داراي حداقل استانداردهاي بين المللي شوند.آيين نامه ليگ ْآنها را موظف كرده بود، بعد از مدت زماني مشخص – شايد پنج سال –ورزشگاه خانگي براي انجام بازي هايشان داشته باشند.تيم هاي نوجوانان و جوانان و اميد داشته باشند.
بر اساس همين آيين نامه ليگ، باشگاهها بايد در فرجه زماني تعيين شده به موسسه تجاري تبديل مي شدند، كه تراز ملي روشن و شفاف داشته باشند.
در همين فدراسيون فوتبال « صفايي فراهاني » بود كه اولين قدم ها به سوي استفاده از علم روز فوتبال برداشته شد. مربيان جوان زيادي به كلاسهاي مربيگري خارج از ايران فرستاده شدند. تعدادكلاسهاي برگزار شده براي مربيان و داوران در كشور به شكلي باور نكردني بالا رفت. مدارس فوتبال و پروژه هاي استعداد يابي در بيشتر مناطق و استانها جان گرفت.
پس از پيروزي انقلاب براي اولين بار ايران ميزباني مسابقات جوانان آسيا را گرفت.
در يك سال تيم نوجوانان و جوانان به جام جهاني صعود كردند.تيم اميد – كه البته آقاي « دادكان » افتخارش را به نام فدراسيون خودش زد – در دوره فدراسيون مهندس « صفايي فراهاني » قهرمان بازيهاي آسيايي شد. چهار سال قبل از آن هم ايران بي دردسر قهرمان بازيهاي آسيايي شده بود.يادآوري همه اين موفقيت ها ضروري است تا همه بدانند آقاي « محمد دادكان »در سال 1381چگونه فدراسيوني را تحويل گرفت. به تاييد خود « دادكان »، او فدراسيوني را كه به جام جهاني هم صعود نكرده و به تبع آن از پاداش چند ميليارد توماني بي نصيب مانده بود، با سه _3 ميليارد تومان دارايي تحويل گرفت.
در برنامه دوشنبه شب «نود» « عادل فردوسي پور » به بخشهايي از مشكلات مديريتي فدراسيون فوتبال در زمان دادكان اشاره كرد. اما شايد بنا بر ملاحظاتي، بيتفاوت از كنار بسياري ديگر از مشكلات آنزمان گذشت تا لابد او بتواند در آرامش وضع موجود را نقد مند.
« فردوسي پور » به « دادكان » كه تاكيد داشت؛ در فدراسيون او تنها يك نفر حرف مي زد، يا دآوري نكرد كه آقاي « غلامحسين زمان آبادي »، سخنگوي وقت زمان فدراسيون فوتبال چگونه با انتقادهاي بي پايانش از مربيگري « برانكو ايوانكويچ »، آرامش را از از تيم ملي گرفته بود.
به او ياد آوري نكرد كه، هر روز و هر هفته چه چالشي با روزنامه داشت و كار را به جايي رسانه بود كه فقط تعداد معدودي از آدم ها بر اساس معيارهاي فدراسيون، حق انتقاد از تيم ملي را داشتند......
در دوره آقاي « دادكان »، سايت فدراسيون فوتبال قسمت جداگانه اي براي پاسخ گويي به رسانه ها داشت كه در داخل آن روزنامه ها تفكيت شده بودند و با ادبياتي سخيف براي هر كدام از آنها پاسخ هاي تند نوشته مي شد.
« دادكان » قهرمان امروز بخشي از جامعه، مقبوليتش را مديون فضاي پر از انتقادي است كه بر فضاي مديريت ورزش كشور{ساير مديريتها هم } حاكم شده است. اين همه داستان است و گرنه كيست كه فراموش كرده باشد كه در زمان رياست او بر فدراسيون، تيم اميد شرمسارانه از مقدماتي بازيهاي المپيك كنار رفت؟تيم نوجوانان و جوانان به موفقيتي نرسيد؟ براي اولين و آخرين بار فوتسال ايران قهرماني آسيا را از دست داد؟ تيم هاي باشگاهي ايران از رقابت با حريفان آسيايي ناتوان ماندند؟توجه به زير ساختهاي ايجاد شده در فدراسيون قبلي كم شد؟ تلاش براي گرفتن ميزباني بازيهاي بين المللي عقيم ماند؟ و هرچه بودو نبوددر تيم ملي بزرگسالان خلاصه شد؟
با اين همه بايد پذيرفت كه جداي از انتقاد به دفاع مطلق آقاي « دادكان » از كارنامه خود، حضور وي در برنامه 90 و نقد كارشناسي وضع موجود ورزش، آن هم با شجاعت و صراحت لهجه كه شايسته تقدير است؛ شايد به همين دليل است كه امروز، بسياري بي توجه به عملكرد خود او از سخنان انتقاديش در 90 ستايش مي كنند.
{ در حقيقت مدالي كه آقاي « دادكان » به گرفتن آن از دست « خاتمي » افتخار مي كرد، شايسته زينت سينه مهندس « محسن صفايي فراهاني » بوده است.}

۵ نظر:

  1. سلام.وچه خوب مي داني كه كجا مي رويند قارچهاي حسرت

    پاسخحذف
  2. علی عزیزسلام .ممنون از لطفی که به من داشتید

    پاسخحذف
  3. سلام
    سپاس از تبریکتان.گرچه این روزها برایم خیلی مبارک نیست....
    ممنون از نظرتان.حتما تغییر خواهم داد.
    اگر نگاهت نمیکنم ...
    اگرپاسخم را نمیدهید....
    همانی است که خواستید ومن به احترام خواستتان....!
    حتما همه چیز خوب است که شما آنرا خواستید و می خواهید.....
    20دیماه روز بودنم.....؟!
    ممنون از تبریک مهربانتان.

    پاسخحذف
  4. salam kobi keeeeeeeeeeeeli bemarefati

    پاسخحذف

چنانچه صاحب آدرس اختصاصی اینترنتی(وبلاگ-سایت)هستید، از منوی کشویی «نمایه» گزینه «نام/آدرس اینترنتی» را نتخاب نمایید.
می‌توانید از برگه تماس‌بامن هم استفاده نمایید.