صفحات

۱۳۸۹/۱۰/۰۶

قطر، جام‌جهانی‌فوتبال، ایران

«سعیدلو» ریس سازمان تربیت بدنی، که در قطر به سر می‌برد، از آمادگی ایران برای همکاری با قطر به منظور برگزاری بازیهای جام جهانی 2022 خبر داد. آقای «سعید‌لو» گفته که «ما آمادگی خود را برای برگزاری برخی بازی‌های جام جهانی که شرایط آب و هوایی قطر اجازه برگزاری آنها را نمی‌دهد، اعلام کردیم.»
همانطور که هیچ کشوری نمی‌تواند راسا و بدون نظر و انتخاب «فدراسیون‌ بین‌لمللی‌ فوتبال» (فیفا) میزبان جام جهانی فوتبال که هر چهار سال یکبار به میزبانی کشوری برگزار می‌گردد، بشود و میزبانی جام جهانی پس از داوطلب میزبانی شدن نیازمند طی کردن پروسه نفس‌گیر رضایت و انتخاب «فیفا» می‌باشد، به همان صورت کشور میزبان کمترین حقی در تغییر کوچکترین قانون مصوب آن فدراسیون ندارد و موظف است وظیفه میزبانی خود را طبق نظامنامه خاص «فیفا» که منشوری جهانی و بین‌المللی و مورد تایید اکثر کشورهای عضو می‌باشد، انجام دهد.
احتمال تخطی از این منشور، و یا احتمال آنکه کشوری نتواند امکانات لازم و شایسته را برای برگزاری بهینه این مسابقات تدارک نماید، ممکن است به تجدید نظر «فیفا» در تصمیم اتخاذ شده و صلب امتیاز میزبانی از کشور انتخاب شده، منجر شود.
از نگاهی دیگر چنانچه لازم آید در قوانین،منشور و مرامنامه تایید شده فعلی، تغییراتی ایجاد شود، طی پروسه خاصی اعلام عمومی شده و پس از اخذ نظر کارشناسان موافق و مخالف و نهایتا رای گیری، تغیییرات ایجاد شده رسما به تمام اعضا‌‌ء ابلاغ و توسط سخنگوی فدراسیون اعلام می‌شود.
طی نزدیک به یک قرن گذشته که مسابقات جام جهانی فوتبال هر چهار سال یکبار برگزار می‌شده، سابقه نداشته است که یک کشور میزبان باشد و سهمیه و امتیاز میزبانی را با کشور دیگری به اشتراک بگذارد.
به نظر می‌رسد هیچک از این اتفاقات در پروسه انتخاب همسایه جنوبی ایران «قطر» به عنوان میزبان جام جهانی فوتبال در سال 2022 نه اتفاق افتاده و نه قرار بوده است اتفاق بیفتد. والا هنگام اعلام رسمی میزبانی آن کشور این موضوع نیز رسما از طرف سخنگوی آن فدراسیون به اطلاع علاقه‌مندان فوتبال در سراسر دنیا می‌رسید.
اما علیرغم اینها روزگذشته آقای «سعیدلو» معاون ریس‌جمهور و ریس سازمان‌ تربیت‌بدنی، در جمع خبرنگاران از اعلام آمادگی ایران برای کمک به «قطر» به منظور میزبانی جام‌جهانی 2022 و همچنین موافقت نسبی امیر قطر با برگزاری برخی دیدارهای این جام‌جهانی در ایران خبر داد.
اگر طی چند روز آینده طبق معمول یکی دو ماه اخیر، این خبر توسط یک مقام اجرایی دیگر تکذیب نشده یا ‌واکنش طرف قطری را به دنبال نداشته باشد، باید اذعان کرد که پرت‌وپلاگویی مسئولین ایرانی طی پنج سال گذشته، تبدیل به یک اپیدمی منطقه‌ای شده و در اولین فرصت گریبانگیر کشور «قطر» و مسئولین اجرایی آن کشور شده است
جدای از این نکته که طنزی تلخ را روایت می‌کند، به نظر می‌رسد کشورهای منطقه فرصت برای سوءاستفاده، کلاه‌برداری و تحقیر مردم و سرزمین مقدس‌مان را در نتیجه بی‌کفایتی دولتمردان آن مناسب دیده و با دادن وعده پوچ و مضحک «اشتراک میزبانی» سعی در دوشیدن بیش از پیش و غارت سرمایه‌های مادی ومعنوی کشور دارند.
جدای از همه اینها با فرض صحت این همه حرف وحدیث، این خبر نه تنها نمی‌تواند و نباید اسباب خوشحالی باشد، بلکه اسباب سرافکندگی و شرمساری ملی و آدرس غلط دادن برای سر پوش گذاشتن براشتباهات مکرر مسولین مربوطه می‌باشد.
این نوشته در کابل‌پرس اینجا
................در خبرنگاران سبز اینجا
در همین رابطه: بازی با اعتبار ورزش ایران

۲ نظر:

  1. شب است و شهر تاریک است و دلگیر
    اسیر غم جوان و کودک و پیر

    زمین خشک و زمان در جا زند باز
    نه درمانی کسی سازد نه تدبیر

    شب نادانی و زنجیــــــــــر تقلــــــــید
    عجـــب دنیـــــای مـــاراداده تغییــــــر

    بشــر در ظلمـــــت بد بینی خـویش
    نبینـــد غیـــــر یــــک تاریــک تصویــــر

    کسی کـــو جــز سیاهــــی را ندیــده
    چگــونه مــی کند از رنــگ تـفسیــــر

    چگـــونه مـــی دهـــدحکــم قضــــاوت
    کـه خود سرتـابپــا عیب است و تقصیــر

    تعصــب پـرده زد بــر چــشم منطـــق
    بــه پــا بنــد و بـر اذهــان زهـر تخدیــــر

    بــدست جــهل و افســـون خرافـــات
    کشیــده قلــب و فکرت را به تسخیــر

    گمــان داری تــو بـابــدبینـی و جهـــل
    بـه مقصـدمـی رسی حتی کمــی دیر؟

    بـه خــاطر خــواهیت کـس در نکــوبد
    اگــر کــوبــد دعــایـت کــرده تــاثیـــر

    دریـــن بــــازار گیــــــج نـابـسامــان
    گشــایشهـای بخــت افتــد به تاخیــر

    اگـــر داری کنــارت همســری نیـــک
    یقیــن هــرگز نگــردی خسته وپیـــــر

    ولــی بــا این همه دردوغـــم و رنج
    بــه خنـده می شود هر غصه تحقیـــر


    امیــــدا خــوش بـزی هـردم کـه روزی

    تو را مــاشین تـن افتـد بــه تعمیـــــــــر


    سروده سعید

    پاسخحذف
  2. هرگز تسلیم نشو
    درکوچه بن بست هم راه آسمان باز است
    پرواز را باید آموخت






    به روزم (آپم)
    و منتظرقدمهای سبزتون [گل]

    پاسخحذف

چنانچه صاحب آدرس اختصاصی اینترنتی(وبلاگ-سایت)هستید، از منوی کشویی «نمایه» گزینه «نام/آدرس اینترنتی» را نتخاب نمایید.
می‌توانید از برگه تماس‌بامن هم استفاده نمایید.