صفحات

۱۳۸۹/۰۱/۰۳

سینما در بند

کمتر از یکماه پیش «جعفر پناهی» کارگران مطرح و ارزشمند سینمای ایران و کارگردان «بادکنک سفید» «دایره» و...، به دلیل اعلام نشده «حمایت و همراهی با جنبش سبز ایران» در منزل شخصی به همراه میهمانانش بازداشت شد.
خبر بازداشت این کارگردان مطرح سینمایی، با واکنش عمومی اهالی سینما و هنر در ایران و جهان همراه شد. تعدادی از چهره‌های مطرح جهانی سینمای ایران با صدور بیانیه و ارسال نامه سرگشاده به این بازداشت اعتراض نمودند.
در اینکه آقای «جعفر پناهی» سینماگر محبوب و ارزشمندی است و سلیقه سینمایی او با سلیقه سینمایی عموم همراهان و طرفداران جنبش سبز همخوان است شکی نیست. همچنین در اینکه آثار ارزشمند و برجسته این سینماگر دوست داشتنی طی سالهای گذشته، متاثراز تنگ نظری‌ها، و افکار ساده انگارانه و فاقد وجاهت هنری و سینمایی و ارزشی طیف مخالف جنبش سبز، با حذف، سانسور وعدم مجوز نمایش روبه رو بوده است حرفی و شکی نیست. و بالاخره در اینکه شاید و نه که شاید بلکه حتما افکارو سلیقه سینمایی آقای «محمد نوری زاد» با سلیقه و نگاه آقای «پناهی» همخوانی نداشته و ظاهرا امروز هم ندارد و چه بسا می‌توان حدس زد که آقای «نوری زاد» به نوعی از عوامل پشت پرده‌ای بوده است که اسباب عدم صدور مجوز برای نمایش آثار درخور آقای «پناهی» را فراهم نموده باشد؛ اما با همه این احوالات و حرف‌ها و حدیث‌ها هرچه نباشد بالاخره آقای «محمد نوری زاد» هم یک هنرمند و نویسنده و سینماگر است.. متاسفانه باید گفت علیرغم آنکه از ابتدای بازداشت این هنرمند معترض به رویه‌های خشونت آمیز سران و دولتمردان جمهوری اسلامی، طیف وسیعی از اهالی جنبش سبز واکنشهای خود را به بازداشت او اعلام، و با خانواده‌اش اعلام همدردی نموده و نام او را به عنوان یک سرباز اهل قلم جنبش سبز گرامی داشته‌اند، بازداشت او به غیر از یکی دو مورد، اعتراض یا واکنش جدی را در میان اهالی هنر و خصوصا اهای سینما به دنبال نداشته است. از این زوایه و در این رابطه متاسفانه باید گفت اهالی سینما نمره مثبتی را در کارنامه خود ثبت ننموده‌اند. با این احوال اخیرا نامه سرگشاده‌ای با امضای ۴۵ تن از اهالی هنر و خصوصا اهالی سینما منتشر شد که در آن خواستار آزادی غیر مشروط «جعفر پناهی» و «محمد نوری زاد» شده بودند. این در حالی است که آقای «محمد نوری زاد» از حدود ۵ ماه پیش (چهار ماه زود‌تر ازآقای پناهی) بازداشت شده و به گفته دختر این هنرمند؛ از آنزمان تا کنون با خانواده‌اش هیچ گونه تماسی نداشته است.

0 نظرات:

ارسال یک نظر

چنانچه صاحب آدرس اختصاصی اینترنتی(وبلاگ-سایت)هستید، از منوی کشویی «نمایه» گزینه «نام/آدرس اینترنتی» را نتخاب نمایید.
می‌توانید از برگه تماس‌بامن هم استفاده نمایید.