صفحات

۱۳۸۸/۰۸/۲۱

ديپلماسي شلخته

نزديك به یک سال پيش و پس از معرفي دكتر « علي كردان» به عنوان وزير كشور دولت نهم؛و در پي پيگيريهاي بعضي از نمايندگان مشخص شد كه؛ آقاي دكتر « علي كردان » طي فرايندي كه بعضي از موسسات آزاد آموزش عالي خارجي اما قلابي نيز در آن دست اندر كار بودند؛ عنوان عالي دكتري به نام دانشگاه معتبر « آكسفورد » را به نام و براي خود جعل نموده است.

ظاهرا در مورد اين اتفاق غير اخلاقي حقوقي حداقل تبليغي و يا ابزاري سياسي براي ايجاد بعضي فشارهاي تبليغاتي بر عليه شخص و موسسه جاعل و نهايتا كشور متبوعش؛ براي دانشگاه و كشورمتبوع و مرجع آن دانشگاه وجود داشت و مي توانست داشته باشد كه در زمان علني شدن اين سوء استفاده و رسوايي اخلاقي ،دانشگاه «آكسفورد» و كشور «بريتانيا» ترجيح دادند از اين حقوق خود استفاده نكنند. در تمام اسناد و مراسلات ديپلماتيك حداقل رسمي زمان ياد شده كوچكترين اثري از اعتراض كشور و دانشگاه مذكور نسبت به كشور « ايران» و مقامات رسمي اجرايي ثبت و ضبط نشده است.
اما كمتر از دو هفته پيش همان كشور و همان دانشگاه در يك اقدام كاملا سياسي و به قصد بهره برداري تبليغي از آشوب و بلواهاي ايجاد شده پس از انتخابات دهم رياست جمهوري در كشور ايران؛ يك بورس تحصيلي براي رشته فلسفه به نام مرحومه « ندا آق سلطان» كه پس از ارسال تصوير تير خوردن وجان سپردنش در حاشيه يك خيابان در تهران در سطح وسيع در رسانه هاي بين المللي تبديل به سمبل آزادي و عدالتخواهي ملت ايران شده بود، دائر كرد . اما اين اقدام دانشگاه « آكسفورد» و كشور « بريتانيا» بلافاصله مورد اعتراض شديد رسمي كشور ايران قرار گرفت.مقامات ديپلماتيك ايران با ارسال يادداشتي اين اقدام را دخالت در امور داخلي ايران قلمداد نموده و به شدت به آن اعتراض نمودند.
نكته جالب اينست كه؛معترضان به اين بورس و اين نامگذاري سالها مخالف تغيير نام خيابان ستوان « خالد اسلامبولي » در تهران بودند كه دولت مصر به عنوان پيش شرط براي بهبود روابط خود با ايران مطرح نموده بود و شوراي شهر در دوره اصلاحات قصد انجام آن را داشت.
مي توان چنين تصور كرد كه « بريتانيا »دو سال صبر كرد و زمان گرفت تا بهترين فرصت را براي اعتراض به آن اقدام موهن و غير اخلاقي به بهترين شكل به دست آورد.و از اين فرصت به بهترين شكل نيز بهره برداري نموده و خواهد نمود.
اما حالا تصور نماييد جمعي از ملوانان انگليسي دو سال پيش بر خلاف اصول تعريف شده بين المللي بدون اجازه به حريم آبي كشور ايران وارد شدند.اقدام اوليه مناسب عرف ديپلماتيك صورت مي گيرد.يعني جلوگيري از تعرض بيشتر.اما يكباره شتابزدگي و قهرمان بازي جاي خود را به منطق ديپلماسي مي دهد. ملوانان دستگير و فرياد هل من مبارز براي كشور متعرض سر داده مي شود.
نتيجه اين شتابزدگي و قهرمان بازي آنست كه در زمان بسيار كوتاهي ملوانان با يك تشر ساده مقامات «بريتانيا» آزاد و با كت و شلوارها و هداياي ارزشمندي به كشورشان بدرقه مي شوند.
حالا همان شتابزدگي و قهرمان بازي در دستور كار مقامات ايراني قرار گرفته است.

۸ نظر:

  1. سلام آقای مصلحی
    واقعا جالبه ! آکسفورد کم دانشگاهی نیست وقتی دکتری مثل کردان رو پرورش داده !!

    پاسخحذف
  2. هر افراطی تفریطی داره و هر تفریطی افراطی...

    پاسخحذف
  3. هر افراطی تفریطی داره و هر تفریطی افراطی...

    پاسخحذف
  4. مصاحبه اختصاصی سخن معلم با مادر آقای " محمد داوری " – معلم دربند ( 2 )

    پاسخحذف
  5. سلام علیکم جناب مصلحی.
    خوب مگر نمی گویند ندا شهید است؟ باید از انگلستان تشکر هم کنند که اسم یکی از شهیدانشان را روی بورسیه دنشگاهش گذاشته است! جز این است؟

    دوم اینکه اینان از کجا فهمیده اند آرش حجازی قاتل بوده است؟ وقتی می گویم اینان از دین هیچ چیز نفهمیده اند بهشان برمی خورد.

    کلا انگلیس خبیث است ولی اینان علاقه ی وافری به این کشور دارند نمی دانم چرا!

    پاسخحذف
  6. سلام
    باید به رسم ادب تولدتان را تبریک بگویم
    پایدار باشید ومانا.

    پاسخحذف

چنانچه صاحب آدرس اختصاصی اینترنتی(وبلاگ-سایت)هستید، از منوی کشویی «نمایه» گزینه «نام/آدرس اینترنتی» را نتخاب نمایید.
می‌توانید از برگه تماس‌بامن هم استفاده نمایید.