صفحات

۱۳۹۰/۱۱/۲۱

ایران و بحران سوریه

روزنامه «ایران» در شماره ۵۰۰۵ چهارشنبه ۱۳۹۰/۱۱/۱۹ در صفحه اصلی خود (+) مطلبی را با تیتر «استقبال مردمی از فرستاده روسیه در دمشق» منتشر نموده و در انتهای آن نیز آدرس صفحه ۲۷ (صفحه بین‌الملل) را درج نموده است. (+)
اما پس از مراجعه به صفحه یادشده هیچ مطلبی اضافه بر مطلب کوتاه اشاره شده در صفحه اول و اصلی نیست، و نه تنها مطلبی اضافه نیست که مطلب کوتاه نوشته شده بعد از تیتر، اصلا مشروح و منعکس کننده تیتر نمی‌باشد و مطلبی کاملا متفاوت و متناقض و برخلاف خبری است که تیتر بدان اشاره نموده‌است.
کل مطلب مورد اشاره که برای تیتر «استقبال مردمی از فرستاده روسیه در دمشق» نوشته شده چنین است:
 «فرانسـه، ایتالیـا و اسپانیـا هم سفرای خود را از سوریه فراخواندند
گروه بین‌الملل به دنبال تعطیلی سفارت امریکا و احضار سفیر انگلیس، فرانسه، ایتالیا و اسپانیا هم سفرای خود را از دمشق برای رایزنی فراخواندند. امریکا مدعی شده است که تعطیلی سفارتش در اعتراض به دولت «بشار اسد» رئیس‌جمهوری سوریه صورت گرفته است و در عین حال واشنگتن بار‌ها با مداخله در امور داخلی سوریه خواستار استعفای بشار اسد شده است. گروه‌های مسلح در سوریه تلاش می‌کنند تا امنیت کشورشان را دچار مشکل کنند.»

 این مطلب که مغایر ابتدایی و بدیهی‌ترین اصول روزنامه‌نگاری و تیتر‌زنی می‌باشد، به نظر می‌رسد به عمد و با قصد مشخص انجام شده، و به نظر می‌رسد در بین اکثر نیروهای داخلی نظام هم، رویکرد مثبتی به مناسبات فعلی و موضع‌گیری‌های اشتباه حاکمیت در قبال تحولات اخیر «سوریه» وجود ندارد و اغلب نیرو‌ها در تمام سطوح مجبور به تایید و تکرار مواضعی هستند که فقط بازتاب نظریات عده‌ای قلیل در راس هرم قدرت کشور ایران است.
 به نظر می‌رسد با توجه به مقاومت بی‌نظیر و خونین مردم سوریه در مقابل خشونت‌های دولتی آن کشور، و اجماع جهانی بر علیه آن دولت، از هم‌اکنون نشانه‌های سقوط «بشار‌اسد» از طرف بخشی از حاکمیت رصد شده، و آن‌ها تلاش می‌نمایند حساب خود را از حمایت‌های معنوی و لجستیکی که از طرف دولت ایران از دولت «بشار اسد» می‌شود را جدا نمایند.
شکی نیست که وضعیت بحرانی دولت «اسد» از ماه‌ها پیش به راحتی قابل تشخیص و پیش‌بینی بود. اما در حاکمیت ایران نوعی خواب‌زدگی داوطلبانه در قبال آن وجود داشت که به نظر می‌رسد، تصاویر منتشر شده از قربانیان آن کشور، کم‌کم وجدان‌هایی را قلقلک داده و تصمیم دارند خود را از خواب ماندن و شراکت در سرنوشت شوم دولت سوریه نجات دهند.

0 نظرات:

ارسال یک نظر

چنانچه صاحب آدرس اختصاصی اینترنتی(وبلاگ-سایت)هستید، از منوی کشویی «نمایه» گزینه «نام/آدرس اینترنتی» را نتخاب نمایید.
می‌توانید از برگه تماس‌بامن هم استفاده نمایید.