صفحات

۱۳۹۰/۰۶/۱۶

10سال بلاگستان فارسی


سرویس‌های میزبانی وبلاگ «بلاگر» و «وردپرس» از حدود یکسال پیش به اینطرف در ایران فیلتر شده‌اند.
 وبلاگ‌نویسانی که مخاطب‌محور هستند و از دست دادن مخاطب یا مخاطبینی که به هر دلیل نمی‌توانند از وبلاگ یا وب‌سایت‌های فیلتر شده بازدید نمایند، برایشان اهمیت دارد، از ثبت و انتشار محتوای وبلاگ خود روی این دامنه‌ها خودداری نموده و سعی می‌کنند از سرویس‌های میزبانی وبلاگ وطنی استفاده نمایند.
خیلی از وبلاگ‌نویسان ارزشمند و مولف هستند که وبلاگ  و تولید محتوای مفید، در کنار استفاده از خدمات مدرن و پشتیبانی قوی،  مطمئن و به‌روز برایشان اهمیت دارد، اما آشنایی کافی و حوصله فراگیری فنون کار با سرویس‌های وبلاگ خارجی را ندارند و به همین دلیل ترجیح می‌دهند وبلاگ خود را روی دامنه‌ی میزبانی وبلاگ ایرانی منتشر،  و از خدمات بهینه سرویس‌های بیگانه چشم‌پوشی نمایند.
برای عده‌ای از وبلاگ‌نویسان عموما تولید محتوای مفید و ارزشمند و نیاز به خدمات بهینه و پشتیبانی قوی، خیلی موضوعیت ندارد و متاسفانه باید گفت محتوای این گونه وبلاگ‌ها که به محتوای زرد مشهور است، مخاطبین خود را در میان طیفی  جستجو می‌کند که ترجیح می‌دهند به شکل سهل‌الوصولی مطالب مورد علاقه خود را دریافت نمایند.
مطالب اکثر این وبلاگ‌ها که متاسفانه با عدم احترام به حقوق مولف و کپی و بازنشر مطالب از دیگر سایت‌ها و وبلاگ‌ها همراه است، مطالب سخیف، نازل، سطحی و گاها همراه با عکس‌ها و مطالب مستهجن می‌باشد.
اما درمیان طیف متنوع وبلاگ‌نویسان ایرانی بعضی از وبلاگ‌نویسان هستند که «وبلاگ» و «وبلا‌گ‌نویسی» و تولید محتوای مفید برایشان اهمیت ویژه‌ای دارد. برای این گروه نوع مخاطب و نگاه و بازخورد، بسیار مهم‌تر از تعداد آنها است. به همین دلیل محتوای تولید شده باید در بهترین شکل و شرایط در اختیار مخاطب قرار بگیرد. چنین شرایطی به خدمات مدرن، به‌روز و پشتیبانی مطمئن همراه با احترام به حقوق مولف و تضمین شرایط مناسب، نیازمند است که باید گفت، متاسفانه در سرویس‌های میزبانی وبلاگ وطنی مورد توجه قرار نگرفته و به همین جهت اکثر این وبلاگ‌نویسان ترجیح داده‌اند به رغم تمام محدودیت‌های موجود برای سرویس‌های میزبانی وب بیگانه، وبلاگ‌های خود را روی این دامنه‌ها ثبت و منتشر نمایند.
 شانزدهم شهریور ماه  روز «بلاگستان فارسی» است.
وبلاگ‌نویسان ایرانی فعال در حوزه‌های مختلف، برای این روز برنامه‌های خاصی داشته و دارند. از جمله آنکه اکثرا پستی به مناسبت این روز و درباره مسائل مربوط به «بلاگستان‌فارسی» و وبلاگ به طور کلی در وبلاگ خود نوشته،  لینک آنرا همزمان به سایت «بلاگستان‌فارسی» ارسال می‌کنند تا در آن سایت بازنشر شود.
یکی از اهدافی که فعالین این عرصه و برگزارکنندگان «هفته وبلاگ‌نویسی» و به دنبال آن «جشنواره های فضای مجازی» از برگزاری چنین رویدادهایی دنبال می‌کنند، ایجاد همدلی و همراهی بیشتر میان جماعت وبلاگ‌نویس و کمک  به ایجاد بستری مناسب‌تر برای فعالیت در این عرصه، در سایه قدردانی از پیشکسوتان و زحمت‌کشان این عرصه است.
من سال گذشته به این مناسبتها دو پست (+) (+) نوشتم. امسال نیز پستی در روز جهانی وبلاگ نوشتم. به اکثر وبلاگ‌هایی هم که در این فراخوان شرکت کرده  و طی هفته گذشته در این پروسه فعال بوده‌اند، سر زده و تا آنجا که برایم مقدور بود با گذاشتن کامنت و تبریک، همدلی و همراهی خود را به این دوستان اعلام نمودم.
نکته‌ای که توجه مرا به خود جلب نمود این بود که، اکثر قریب به اتفاق وبلاگ‌نویسان ایرانی فعال در این پروسه، وبلاگ‌های خود را روی سرویس‌های میزبانی وب خارجی از جمله «بلاگر» و «وردپرس» فعال نموده بودند و گرایش به سمت استفاده از خدمات رایگان سرویس‌های وبلاگ دهی وطنی  بسیار اندک و در حد ناچیز بود.
در همین‌روز نامه‌ سرگشاه‌ای با امضای «جمعی از وبلاگ‌نویسان ایران» روی شبکه جهانی منتشر شد، که در بین بیش از 30 وبلاگ معرفی شده، یک وبلاگ متعلق به سرویس‌های وبلاگ وطنی هم موجود نبود.
 این عدم اقبال وبلاگ‌نویسان برتر ایرانی به سرویس‌های وبلاگ ایرانی موضوعی است که به گمانم شایسته دقت نظر و توجه از طرف،  هم وبلاگ نویسان و هم مدیران و مسئولین این سرویس‌ها است.

۲ نظر:

  1. یک مسئله جالب‌توجه اینست که سرویس‌های وبلاگ‌دهی ایرانی، اکثرا خودشان در بین همان طیف وبلاگ‌های نازل طبقه بندی می‌شوند. اکثرا فقط در نام با همدیگر متفاوتند و الا در نوع سرویس دهی و قالب و خدمات و قوانین کپی همدیگر هستند.
    تعدادشان هم ماشاالله هم حالا زیاد است و هم هر روز رو به افزایش هم هست. گمان نمی‌کنم کل دنیا به اندازه ایران سرویس وبلاگ داشته باشد.

    پاسخحذف
  2. درست، دقيق و منطقي.
    به اميد فضاي باز فعاليت براي وبلاگهاي فارسي

    پاسخحذف

چنانچه صاحب آدرس اختصاصی اینترنتی(وبلاگ-سایت)هستید، از منوی کشویی «نمایه» گزینه «نام/آدرس اینترنتی» را نتخاب نمایید.
می‌توانید از برگه تماس‌بامن هم استفاده نمایید.