صفحات

۱۳۸۹/۱۰/۲۰

برکناری وزیر صنایع و حواشی خبر آن

سایت‌های خبری «رهوانیوز»، «نیوزآنلاین»، «عصرایران»، «جنوب‌نیوز» مشترکا به نقل از «محرمانه‌نیوز» خبر تکذیبیه‌ای را منتشر نموده‌اند که، هم در اصل گزارش «محرمانه‌نیوز» و هم در اینترنت، هیچ سابقه‌ای از خبر تکذیب شده وجود ندارد.
اما اصل گزارش سایت «محرمانه‌نیوز» نه تنها خود فاقد بعضی از عناصر اصلی خبر می‌باشد، بلکه منبع خبر را هم ذکر نکرده است.
اصول روزنامه‌نگاری شرایط اصلی یک خبر یا گزارش را دقیق، و جامع و مانع بودن آن تعریف می‌کند. برای آنکه یک خبر یا گزارش خبری دقیق و جامع و مانع باشد باید منبع خبر مورد اطمینان بوده و در روزنامه‌نگاری آنلاین ضمن نقل منبع خبر، چنانچه آن منبع روی پایگاه جهانی اینترنت آدرس مشخصی دارد، باید به آدرس مشخص خبر لینک داده شود.
روزنامه‌نگار از نظر اخلاقی و قانونی موظف است قبل از استناد به خبر یک رسانه یا پایگاه اینترنتی در مورد میزان اعتماد و محل توثیق آن پایگاه و رسانه تحقیق نماید. استناد به هر خبر و یا هر رسانه‌ای بدون تحقیق درباره جایگاه قانونی و رسمی آن رسانه نافی مسئولیت اخلاقی و حرفه‌ای خبرنگار و روزنامه‌نگار نیست.
سایت‌های خبری رهوانیوز، نیوزآنلاین، عصرایران، جنوب‌نیوز مشترکا به نقل از «محرمانه‌نیوز» این خبر را منتشر نموده‌اند:
«یک مقام مسئول در دفتر رییس جمهوری ، در گفتگوی تلفنی با محرمانه نیوز ، شایعه تغییر وزیر صنایع و معادن که روز یکشنبه از سوی یک سایت اینترنتی منتشر شده بود را به شدت تکذیب کرد»
چنانچه ملاحظه می‌شود، در این خبر به جای ذکر منبع مشخص و شفاف، که اعتبار هر خبری بدان برمی‌گردد تنها به ذکر «یک‌سایت‌اینترنتی» اکتفا شده، و هیچ لینکی هم به سایت مذکور داده نشده. از طرفی در اینترنت هم هیچ سابقه‌ای از خبر تکذیب شده وجود ندارد، یا دستکم من نتوانستم با تمام جابه جا کردن کلمات کلیدی خبر، سابقه‌ای از آن، به کمک موتور جست‌وجوگر قدرتمند «گوگل» پیدا کنم.
اما نکته جالب آنست که تمام سایت‌های مذکور دقیقا خبر نوشته شده در سایت منبع (محرمانه نیوز) را بدون کم و بیش و حتی کوچکترین تغییر در رسم‌الخط و املا و پروردن خبر برای رسانه و مخاطبین خود، کپی، و در رسانه خود منعکس نموده‌اند، به طوری که واژه «کلافه» که در سایت «محرمانه‌نیوز» به اشتباه «کلاف» نوشته شده، به همین شکل اشتباه در تمام سایت‌ها منعکس شده است.
این نشان می‌دهد سردبیر و خبرنگاران سایت‌های مذکور نه تنها نسبت به صحت خبر و منبع ‌نقل آن سهل‌انگاری داشته‌اند، بلکه نسبت به آرایش ظاهری نوشتار و پرورش خبری که از منبع دیگری اخذ می‌شود و جزء وظایف خبرنگار است نیز، توجه شایسته‌ای صورت نپذیرفته است.
اما برگردیم به اصل خبر؛ یعنی خبر برکناری آقای وزیر که هیچ سابقه‌ای از آن در اینترنت موجود نیست و سایت منتشر کننده خبر تکذیب آن هم نام منبع خبر خود را در تکذیبیه ذکر نفرموده ، از طرفی خبر هم نه یک خبر مثبت که یک خبر منفی و تکذیبیه است و هیچ پاسخی هم تا کنون نیافته‌است. آیا مواد بکار رفته در گزارش سایت «محرمانه‌نیوز» جعلی و فاقد اصالت است؟
در این باره مخاطبین آن سایت و افکار عمومی با اقبال یا عدم اقبال خود به گزارش‌های آتی آن و یا توضیحات روشنگر خود سایت پاسخ‌گو خواهند بود.

0 نظرات:

ارسال یک نظر

چنانچه صاحب آدرس اختصاصی اینترنتی(وبلاگ-سایت)هستید، از منوی کشویی «نمایه» گزینه «نام/آدرس اینترنتی» را نتخاب نمایید.
می‌توانید از برگه تماس‌بامن هم استفاده نمایید.