صفحات

۱۳۸۹/۰۲/۳۱

فیلتر،آبی که در هاون حکومت کوبیده می شود

ایجاد یک وبلاگ برای کسی مثل من در تمام سرویسهای ارائه دهنده خدمات وبلاگ وطنی و غیر وطنی، مثل آب خوردن نیست. کمی زمان می برد .کمی بیشتر از خوردن یک لیوان آب. ثبت یک وبلاگ و «آپ تو دیت» به قول فرنگی ها و به روز کردن به قول خودمان هم هزینه ای را بر دوش صاحب یا مدیر وبلاگ بار نمی کند. البته بدون هزینه هم نیست اما در مقابل عشق وعلاقه ای که یک وبلاگ نویس دارد، این هزینه اصلا به چشم نمی آید.
اما فیلتر کردن یک وبلاگ به آسانی خوردن یک لیوان آب نیست و ظاهرا بسیار هم برای متولیان امر، هزینه در بر دارد. متولیان «فیلترینگ» در ایران، این هزینه را از جیب مبارک خودشان نمی پردازند بلکه مسئولیت پرداخت این هزینه مستقیما متوجه بنده و امثال بنده ؛ یعنی شهروندان عادی این کشور است.
سازو کار «سانسور» و«فیلتر» برای پاسداری از چهارچوبهای اخلاقی اجتماع و جلوگیری از رواج خشونت اخلاقی و تشدید بی بند وباری توسط ابزار قدرتمند «رسانه» پیش بینی شده و به همین دلیل هم پرداخت هزینه آن بر اساس یک تعهد نانوشته اما اخلاقی برعهده عموم شهروندان جامعه گذاشته شده است.در اینکه تا چه اندازه این سازوکار و این قاعده درست است یا نه و در صورت تایید، مراتب آن چیست و کدامست فعلا بحثی نیست.
اما آیا محدودیت اطلاع رسانی از طریق کانالیزه کردن اطلاعات و محدود نمودن کانالهای دریافت اطلاعات به منابع محدود که طی یکسال گذشته بیش از هر زمان دیگر در دستور کار قرار گرفته، برای مجریان طرح وافی به مقصود بوده است؟
به عبارت بهتر آیا جریان حاکم از دربند نمودن نویسندگان و خبرنگاران وروزنامه نگاران مستقل و مخالف وفیلترینگ شدید رسانه های دیجیتالی و آن لاین(سایتها و وبلاگها) نتایج مورد نظر را به دست آورده است؟
واقعیتهای شفاف جامعه طی یکسال اخیر نشان می دهد عطش مردم برای اطلاع از جریانات پشت پرده سیاست بسیار شدیدتر از هر زمان دیگر شده و این اتفاق مبارک، ناشی از فقدان گردش آزاد اطلاعات و عدم رسانه های مستقل است. از طرف دیگر چنین فقدانی ناخواسته کانالهای دریافت اطلاعات را زیر زمینی و مخفیانه نموده، و زمینه برای گسترش شایعه و سوءاستفاده های دیگر به راحتی فراهم می شود . این اتفاق علاوه بر مخاطرات اجتماعی مخصوص به خود، به افزایش عطش پیش گفته نیز مساعدت می رساند. ناگفته پیداست که از این منظر «فیلترینگ» چاقویی است که تا کنون دسته خود را بریده است.
امافرض بگیریم که نیت مقدس است و اطلاعات آزاد مروج بی بند وباری و بستر ساز جرم و جنایت بوده و «سانسور» «فیلتر» و بگیر ببندها برای جلوگیری از جرم و جنایت و حذف بسترهای آن برقرار شده است.
به شهادت آمار منتشره توسط مراکز رسمی آماری کشور، که به جرات می توان ادعا کرد در تهیه و تنظیم و اعلام آن درصد قابل توجهی کتمان واقعیت،وجود دارد، هیچگونه کاهش در آمار بزه های اجتماعی از جمله (مصرف مواد مخدر خصوصا انواع صنعتی آن،طلاق، فساد جنسی، تجاوز به عنف و...)نه تنها گزارش نشده، بلکه تمامی گزارشها موید افزایش آنست. از این زوایه می توان نتیجه گرفت که طرح محدویت اطلاع رسانی با شکست مواجه شده است.
وبلاگ «mmmirhoseyn2.blogspot.com» که امروز صبح فیلتر شد، یازدهمین وبلاگ من است که طی 8 ماه گذشته مشمول لطف سازمان «فیلترینگ» حکومت می شود و بیشترین خسارت من تنها سردر گمی و از دست دادن بسیار محدود چند مخاطب بوده است والسلام. .اما بزرگترین منفعت آنکه همین فیلتر شدنها بیشترین مشوق من به خدمتی بوده است که انجامش در راستای اهداف جنبش سبز مردم بزرگ ایران از عهده من بر می آمده و تا کنون خدای بزرگ این لیاقت را از من نگرفته و امیدوارم در این مسیر به عنوان یک سرباز کوچک لیاقت همراهی را داشته باشم.
اگر به سرویسهای فیلتر شکن مجهز نیستید و البته علاقه من دنبال کردن وبلاگ من هستید به اندیس آدرس فوق یک شماره اضافه کنید یعنی عدد 2 را به عدد 3 تغییر دهید وبلاگ بدون فیلتر در خدمت شماست.
Share/Bookmark

۱ نظر:

  1. سلام و خسته نباشيد.تذكري كه در وب 1 ( در مورد دريافت اخطار: اين صفحه تهاجمي است) درمورد وب شما با فاير فوكس و اپرا و اكسپلورر من مشاهده نكردم . البته در يكي دو مورد اما براي وبلاگ هاي ديگر ديده ام. اما با تنظيم فاير فوكس برطرف شد.مشكل فيلتر فعلا وجود دارد همان طور كه آنها تحمل صدا هاي مختلف رو بغير از صداي خودشون ندارندو بدون اطلاع فيلتر مي كنند.!! در حال حاضر تنها راه اين است كه بي سروصدا آدرس رو عوض كرد و به كار خود ادامه داد. موفق ،سبز، پيروز و پايدار باشيد.( raheminoo4)

    پاسخحذف

چنانچه صاحب آدرس اختصاصی اینترنتی(وبلاگ-سایت)هستید، از منوی کشویی «نمایه» گزینه «نام/آدرس اینترنتی» را نتخاب نمایید.
می‌توانید از برگه تماس‌بامن هم استفاده نمایید.